آزمون آیلتس – ثبت نام، هزینه و زمان برگزاری

آزمون آیلتس – ثبت نام، هزینه و زمان برگزاری

آزمون آیلتس – ثبت نام، هزینه و زمان برگزاری یکی از مهمترین دغدغه های افراد که نیاز به شرکت در این آزمون دارند می باشد در این مقاله سعی کرده ایم تمامی این نکات را به همراه نکات کاربردی دیگر بیان کنیم .

موسسه IDP استرالیا که مجری برگزاری آزمون آیلتس 1401 در ایران بوده، هزینه ثبت نام این آزمون را برای ایرانیان 220 دلار تعیین نموده است و گرچه این مقدار ثابت بوده، اما با توجه به افزایش قیمت ارز در ماه های اخیر، هزینه آزمون IELTS 2022 در ایران با افزایش زیادی همراه شده است.

مدرک آزمون آیلتس به عنوان یکی از رایج ترین و معتبرترین آزمون های زبان انگلیسی در جهان توسط بسیاری از دانشگاه ها و مراکز مهاجرتی خارج از کشور مورد قبول بوده و از این رو به انتخاب اصلی بسیاری از افرادی که برای مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور نیاز به ارائه مدرک زبان دارند، تبدیل شده است.

سازمان IDP استرالیا که آزمون IELTS را در بسیاری از کشورهای جهان و از جمله ایران برگزار می نماید، مبلغ مشخصی را به عنوان هزینه ثبت نام آزمون آیلتس ۱۴۰۱​ تعیین نموده که سازمان سنجش معادل ریالی آن را محاسبه نموده و به تمام موسسات مجاز برگزاری این آزمون اعلام می نماید.

آزمون-آیلتس

زمان برگزاری آزمون آیلتس

آزمون آیلتس هر ساله در تاریخ های متفاوتی در مراکز مختلف برگزاری آزمون، برگزار می شود. تاریخ های برگزاری آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال متفاوت است گرچه ممکن است در یک روز نیز هر دو آزمون برگزار شوند اما شما باید دقت کنید که در کدام یک از این آزمون ها می خواهید شرکت کنید و تاریخ آن را پیگیری کنید.

سیستم سنجش زبان انگلیسی بین المللی یا همان IELTS یکی از سازمان یافته ترین و شناخته شده ترین آزمون ها برای تعیین مهارت های زبان انگلیسی در جهان است. افرادی که زبان مادری آنها انگلیسی نیست اما تمایل دارند به تحصیل در خارج از کشور و به خصوص در کشورهای انگلیسی زبان یا کار در آنها بپردازند می توانند با شرکت در آزمون آیلتس و کسب نمره قابل قبول در این آزمون به هدف خود دست یابند.

آیلتس در کشور ایران تحت نظارت سازمان سنجش برگزار می شود و این سازمان مجوز برگزاری آزمون های بین المللی زبان را برای موسسات صادر می کند که داوطلبان می توانند با مراجعه به وبسایت موسسه مورد نظر اقدام به انتخاب تاریخ برگزاری و ثبت نام در آزمون زبان انگلیسی IELTS نمایند.

شرکت در آزمون آیلتس هزینه نسبتا زیادی دارد، از این رو افراد باید با اطلاع دقیق از زمان برگزاری این آزمون خود را به بهترین نحو برای آن آماده نمایند.

آزمون IELTS از 4 بخش شنیداری (Listening)، خواندن (Reading)، صحبت کردن (Speaking) و نوشتاری (Writing) تشکیل شده است که با توجه به میزان تسلط داوطلب بر هر یک از این مهارت ها 0 تا 9 امتیاز به وی تعلق می گیرد.

امتیاز 6.5 به بالا در هر بخش نشانگر این است که داوطلب تسلط خوبی در مهارت مربوطه دارد و معمولا دانشگاه ها و برنامه های مهاجرتی برای پذیرش متقاضیان مهاجرت تحصیلی یک حد نصاب را برای نمره آیلتس ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ تعیین می کنند که افراد دارای نمره آیلتس عالی شانس بیشتری برای پذیرفته شدن دارند.

به علت هزینه بالای آزمون IELTS 1400 – 1401 به داوطلبانی که قصد ندارند در خارج از کشور تحصیل نمایند، توصیه می شود در آزمون های زبان داخلی شرکت نمایند. داوطلبان شرکت در آزمون های زبان داخلی از جمله آزمون MHLE ،EPT، MSRT و …..

هزینه ثبت نام آزمون آیلتس 1401

سازمان سنجش به عنوان تنها مرجع رسمی صادرکننده مجوز برگزاری آزمون‌ آیلتس، هزینه ای که متقاضیان باید برای ثبت نام در این آزمون بپردازند را با توجه به قیمت ارز محاسبه و تعیین می کند. بخشی از این هزینه را موسسات برگزار کننده به عنوان سود خود بر می‌دارند و قسمت عمده آن به موسسه آی دی پی استرالیا تعلق می گیرد.

آزمون-آیلتس
لازم به ذکر است در صورتی که داوطلبان هزینه ثبت نام آزمون آیلتس را پرداخت نموده، اما پیش از رسیدن زمان برگزاری این آزمون مقدار آن تغییر نماید، در صورت کاهش قیمت، مبلغ ما به تفاوت آن به داوطلبان بازگردانده شده و در صورت افزایش قیمت داوطلبان می بایست مبلغ ما به تفاوت را به حساب مرکز واریز نمایند.

هزینه آزمون آیلتس
220 دلار
61,514,000 ریال

قیمت فوق بر اساس بخشنامه شماره ۴۹۹۵۳ تاریخ ۵ آبان ماه ۱۳۹۹ سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان نهاد ناظر برگزاری آزمون‌ های بین المللی اعلام شده است. با توجه به نوسانات نرخ ارز مبلغ این آزمون سالانه در طی تغییر می باشد و داوطلبان می بایست مابه التفاوت هزینه را تا روز آزمون پرداخت نمایند. هزینه این آزمون در سال 1401 حدود 6 تا 6.5 میلیون تومان است که با افزایش روزانه نرخ دلار ممکن است هزینه افزایش یابد.

همچنین، متقاضیان این آزمون می توانند پس از پرداخت هزینه،منابع آزمون آیلتس را تهیه نموده، تا با مطالعه دقیق این منابع بتوانند نمره بالایی در آزمون آکادمیک و یا جنرال این آزمون کسب نمایند.

متقاضیانی که قصد کار و یا ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند می توانند در این آزمون ثبت نام نمایند، این داوطلبان می توانند به مراکز مورد اعتماد و تعیین شده توسط سازمان سنجش مراجعه نمایند.

تمام داوطلبان باید جهت ثبت نام در آزمون آیلتس، در سایت موسسه IDP استرالیا یک حساب کاربری بسازند و تاریخ و محل برگزاری آزمون خود را تعیین نمایند. پس از آن نوبت به پرداخت هزینه آزمون IELTS می رسد که می توان آن را با کارت اعتباری بین المللی پرداخت نمود؛ اما از آنجا که برای افراد مقیم داخل کشور پرداخت مستقیم ارزی ممکن نیست، داوطلبان می توانند پس از رزرو آزمون جهت پرداخت هزینه به سایت مرکز برگزاری آزمون انتخابی خود در ایران مراجعه کنند.

پس از پرداخت هزینه آزمون آیلتس و شرکت در آن، تمام شرکت کنندگان این آزمون در ایران می توانند حدود دو هفته بعد از برگزاری آزمون، با مراجعه به سایت IDP نتایج آزمون خود را مشاهده نمایند.

IELTS exam book resource

تاریخ برگزاری آزمون آیلتس

آزمون آیلتس هر ساله در تاریخ های متفاوتی در مراکز مختلف برگزاری آزمون، برگزار می شود. تاریخ های برگزاری آزمون IELTS آکادمیک و جنرال متفاوت است گرچه ممکن است در یک روز نیز هر دو آزمون برگزار شوند اما شما باید دقت کنید که در کدام یک از این آزمون ها می خواهید شرکت کنید و تاریخ آن را پیگیری کنید.

آیلتس در کشور ایران تحت نظارت سازمان سنجش برگزار می شود و این سازمان مجوز برگزاری آزمون های بین المللی زبان را برای موسسات صادر می کند که داوطلبان می توانند با مراجعه به وبسایت موسسه مورد نظر اقدام به انتخاب تاریخ برگزاری و ثبت نام در آزمون زبان انگلیسی IELTS نمایند.

شرکت در آزمون آیلتس هزینه نسبتا زیادی دارد، از این رو افراد باید با اطلاع دقیق از زمان برگزاری این آزمون خود را به بهترین نحو برای آن آماده نمایند.

مدارک لازم و نحوه ی برگزاری آزمون آیلتس ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱

داوطلبان باید بدانند که ساعت شروع آزمون در تمامی مراکز 9 صبح می باشد، که داوطلبان می بایست 45 دقیقه پیش از شروع آزمون در محل حضور داشته باشند.

داوطلب می بایست در روز امتحان مدارک لازم برای آزمون آیلتس ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ مانند پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی یا هر مدرک شناسایی معتبری که با آن، ثبت نام خود را انجام داده است را همراه خود داشته باشد.

طبق قوانین آیلتس ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ ، اگر داوطلبی بخواهد آزمون خود را تغییر دهد یا لغو کند باید به فاصله بیشتر از 5 هفته به آزمون، این درخواست را ایمیل کند. باید توجه داشته باشید که لغو آزمون یا تغییر زمان آن ملزم به پرداخت هزینه نیز می باشد.

آزمون-آیلتس

منابع آزمون آیلتس

آزمون آیلتس یکی از شناخته شده ترین و معتبرترین آزمون های تعیین سطح زبان انگلیسی بوده که به صورت بین المللی برگزار می شود. بعضی از داوطلبان جهت آمادگی آزمون IELTS شرکت در کلاس های موسسات آموزشی زبان را انتخاب می نمایند، با این حال تاکنون منابع آزمون آیلتس زیادی به شکل کتاب و صوت آموزشی منتشر شده است و داوطلبان می توانند با تهیه مناسب ترین منابع با هزینه کمتر نسبت به کلاس های آموزشی، به صورت خودخوان self-study، مهارت های زبان انگلیسی خود را تقویت نمایند.

نمرات آزمون آیلتس با عنوان بند band  شناخته می شود که بند 9 عالی و بند 3 به پایین ضعیف محسوب می شود. شرکت کنندگان آزمون IELTS برای به دست آوردن بند خوب و عالی می بایست منابع مناسب از موسسات معتبر را مطالعه و تمرین نمایند تا بر نکات آزمون IELTS تسلط کافی پیدا نمایند.

منابع آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک 1401

در ادامه این مطلب منابع آزمون آیلتس 2022 که شامل مجموعه کتاب های آمادگی این آزمون بوده را معرفی نموده و برای مطالعه آزاد آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال نیز منابعی را  پیشنهاد می دهیم:

The official Cambridge guide to IELTS 

یکی از اولین منابعی که کارشناسان آموزش زبان انگلیسی به داوطلبان آزمون IELTS برای مطالعه خودخوان معرفی می کنند کتاب راهنمای آیلتس کمبریج است. این کتاب توسط دانشگاه کمبریج و با همکاری طراحان سوالات IELTS تهیه شده که اطلاعات کاملی را برای دستیابی به نمره آیلتس یا بند مورد نظر داوطلبان را در اختیار آنان قرار می دهد. این منبع آزمون آیلتس، 8 دوره آزمون تمرینی و پاسخ تشریحی آن را شامل می شود و برای هر دو دسته داوطلبان آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک مناسب است.

IELTS

Barron’s IELTS Super pack 

بسته آموزشی آیلتس بارون (بارونز)، تمام منابع آزمون IELTS انتشارات Barron را به صورت یکجا در اختیار داوطلبان قرار می دهد. این بسته آموزشی شامل کتاب های درسی آیلتس، سی دی صوت آموزشی و نمونه سوالات IELTS بوده و علاوه بر این ها راهبردهای موفقیت در این آزمون را در قالب متن و صوت آموزشی ارائه قرار می دهد.

MINDSET for IELTS

MINDSET یکی دیگر از مجموعه کتاب های آمادگی آزمون آیلتس دانشگاه کمبریج بوده و 4 سطح را شامل می شود. این منبع دروس موضوعی را بر اساس سطح زبان انگلیسی خوانندگان مرتب کرده که می تواند برای داوطلبان از هر سطحی مفید باشد . این کتاب ها شامل راهبردهای یادگیری زبان، تمرین مهارت ها و سوالات آزمون IELTS بوده و بخشی از آموزش های آن به صورت آنلاین ارائه می شود. مجموعه کتاب مایندست مخصوص شرکت کنندگان آیلتس آکادمیک طراحی شده است.

آزمون آیلتس - ثبت نام، هزینه و زمان برگزاری

Collins for IELTS

مجموعه کتاب های کالینز یکی از منابع آزمون آیلتس بوده که هر یک از مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی یعنی Reading ،Writing ،Speaking ،Listening را به طور جداگانه تحت پوشش قرار می دهد. علاوه بر این موارد کتاب هایی را در زمینه نمونه سوالات امتحان آیلتس، لغات و گرامر منتشر کرده و نیازهای داوطلبان آزمون جنرال را کاملا برطرف می نماید. از جمله این منابع آیلتس می توان به کتاب های زیر اشاره کرد :

Collins IELTS Vocabulary–

Collins– IELTS Grammar

Collins– IELTS Reading

Collins– IELTS Writing

Collins– IELTS Listening

Collins– Speaking for IELTS

Collins– Practice Test for IELTS

Cambridge IELTS 15 Academic Student’s Book with Answers

در آخرین ویرایش مجموعه کتاب های آیلتس آکادمیک، دانشگاه کمبریج نمونه سوالات استاندارد آزمون آیلتس آکادمیک را که کاملا منطبق با آزمون های واقعی بوده، منتشر نموده است. این کتاب ها شامل 4 مجموعه سوال برای داوطلبان آیلتس آکادمیک بوده و علاوه بر آن تمام قسمت های آزمون و شیوه نمره دهی آن را شرح می دهد. فایل های صوتی کمک آموزشی نیز به همراه کتاب عرضه می شود.

می‌توانید برای خواندن مطالب بیشتر به وبلاگ ما سر بزنید.

منابع: IELTS, Britishcouncil