فهرست نویسی پایان نامه

فهرست نویسی پایان نامه

نکات طلایی در جمع بندی پایان نامه

یکی از کارهایی که افراد اهمیت آن را در فرآیند پایان نامه نویسی نادیده می‌گیرند، فهرست نویسی پایان نامه است.

فهرست نقش مهمی در پایان نامه‌ی شما دارد و نباید اهمیت آن را دست کم بگیرید.

فرآیند فهرست نویسی هم، شیوه و روش درست خود را دارد و شما اگر می‌خواهید در فرآیند پایان نامه نویسی خود موفق باشید، باید آن‌ها را راعایت کنید و فهرست خود را بر اساس آن اصول نگارش کنید.

در ادامه ما به بررسی نکات فهرست نویسی پایان نامه خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

فهرست نویسی پایان نامه

شما در فرآیند نگارش پایان نامه‌ی خود، باید به جز فهرست مطالب که در ابتدای پایان نامه قرار دارد، فهرست های دیگری نیز تدوین و نگارش کنید.

مانند فهرست جداول، نمودارها، شکل‌ها و تصاویر.

این فهرست‌ها به طور معمول از یک استاندارد کلی تبعیت می‌کنند و در کلیات مانند یکدیگر هستند.

پس می‌توان گفت شما با دانستن و آشنا شدن با نحوه‌ی نوشتن فهرست مطالب در پایان نامه با قواعد فهرست نویسی‌های دیگر نیز آشنا می‌شوید.

فهرست نویسی پایان نامه به صورت خودکار در Word

فهرست نویسی اگر به صورت دستی صورت بگیرد، می‌تواند کاری خسته کننده و طاقت فرسا باشد. تعداد صفحات و تعداد عناوین زیاد می‌تواند این کار را بسیار دشوار کند و اگر شما تغییراتی هم در صفحات و عناوین اعمال کنید، به روز رسانی فهرست هم قطعا کار آسانی نخواهد بود.

اینجاست که فهرست نویسی پایان نامه به صورت خودکار به نجات شما می‌آید و می‌توانید و از آن و امکانات بسیارش بهره‌مند شوید.

ابتدا برای شروع این فرآیند لازم است که شماره‌ی صفحه برای پایان نامه‌ی خود تعریف کنید (البته اگر هنوز این کار را انجام نداده‌اید).

برای تعریف و ایجاد شماره صفحه لازم است که از تب insert روی گزینه‌ی page number کلیک کنید و سپس bottom of page یا یکی از گزینه‌های دلخواه خود را انتخاب کنید.

عنوان‌ها و استایلینگ

برای این که بدانید که برای هدینگ‌ها یا عناوین خود چه استایلی به کار ببرید و فرمت آن‌ها چگونه باشد، باید به شیوه نامه‌ی دانشگاه و دانشکده‌ی خود مراجعه کنید.

برای ادیت استایل هدینگ‌ها یا عناوین، بر روی Heading 1 کلیک راست کرده و modify را انتخاب کنید. پنجره‌ی جدیدی بر روی صفحه ظاهر می‌شود که در آن می‌توانید به تنظیمات مورد نظر خود از قبیل نوع و اندازه‌ی فونت‌ها بپردازید.

این روند را برای Heading 2 و یا هر تعداد عنوانی که احتیاج دارید تکرار کنید. اگر Heading 3 وجود ندارد خود برنامه‌ی Word سومین عنوان را بعد از تعریف Heading 2 به صورت خودکار ایجاد می‌کند.

منوی استایل‌ها در تب Home قرار دارد و به صورت پیش فرض بر روی normal است که نوشته‌ها به صورت اتوماتیک بر اساس آن استایل می‌شوند.

حال نوبت به اختصاص استایل به عناوین و هدینگ‌ها می‌رسد. برای این کار متن مورد نظر خود را انتخاب کنید و از منوی استایل‌ها در تب Home، نوع Heading مورد نظر خود را انتخاب کنید.

کار تقریبا تمام شده است و حال نوبت به ایجاد صفحه‌ی فهرست رسیده است. در بخش بعد به آن می‌پردازیم.

ایجاد صفحه‌ی فهرست

الان نوبت به ایجاد صفحه‌ی فهرست رسیده است. شما باید صفحه‌ی فهرست را بر اساس شیوه نامه‌ی دانشگاه خود ایجاد کنید و همچنین استایل آن نیز باید بر اساس همان شیوه نامه باشد.

به صفحه‌ی خالی اختصاصی برای فهرست خود بروید و یا اگر صفحه‌ی خالی مختص فهرست خود ندارید، آن را ایجاد کنید.

حال برای ایجاد فهرست خودکار از منوی Refrences گزینه‌ی Table of contents و سپس automatic table 1 را انتخاب کنید.

اگر ترتیب منوی ایجاد شده بر عکس است یعنی برعکس فارسی و از چپ به راست است آن را انتخاب کرده و ترکیب آن را راست به چپ کنید.

همچنین شما می‌توانید با کلیک بر روی Contents آن را به فهرست مطالب تغییر دهید.

 

به روز رسانی فهرست مطالب

شما در فرآیند فهرست نویسی پایان نامه ممکن است لازم باشد که صفحات یا عناوین را جابه‌جا و کنید و یا تغییراتی در آن‌ها دهید.

این فهرست خود این قابلیت را دارد که به صورت خودکار شماره صفحات را مرتب و به روزرسانی کند. بنابراین هر گاه محتوایی به پایان نامه‌ی خود اضافه کنید و یا بخشی را حذف کنید دیگر لازم نیست که این حذف و اضافه را به صورت دستی انجام دهید.

فقط کافی است که بر روی فهرست کلیک کرده و در بالای آن بر روی update table کلیک کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، اگر فقط قصد به روزرسانی شماره صفحات را دارید، بر روی update page numbers only کلیک کنید و دکمه‌ی Ok را بزنید.

پس از آن شاهد خواهید بود که شماره صفحات به صورت خودکار به روزرسانی می‌شوند و شما دیگر لازم نیست که به صورت دستی این کار را انجام دهید.

ایجاد فهرست تصاویر، اشکال و نمودارها

شما باید برای اشکال خود Caption ایجاد کنید.

برای این کار بر روی شکل خود کلیک کنید و انتخاب کنید. سپس کلیک راست کنید و گزینه‌ی Insert Caption را انتخاب کنید.

روش دیگری نیز برای انجام این عمل وجود دارد. از تب یا سربرگ Refrences بر روی Insert Caption کلیک کنید. بعد از این که بر روی Insert caption کلیک کردید پنجره Caption باز می‌شود.

نکته‌ی مهمی که در اینجا وجود دارد این است که شما برای ساخت فهرست‌های مجزا (فهرست اشکال و فهرست تصاویر) باید برای آن یک Lable ایجاد کنید.

در این پنجره تنظیمات و آپشن‌های گوناگونی برای زیرنویس تصاویر یا Caption‌ وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را بسته به نیاز خود تغییر دهید.

برای ایجاد فهرست شکل‌ها به یک صفحه‌ی خالی بروید و از سربرگ Refrences گزینه‌ی Insert table of figures را کلیک کنید تا پنجره‌ی table of figures برای شما باز شود.

در آن پنجره تنظیمات مورد نظر خود را پیاده کنید و پس از آن جدول شکل‌های شما آماده است.

سخن پایانی

امیدواریم که از این مطلب در مورد فهرست نویسی پایان نامه استفاده‌ی لازم را برده باشید و برای شما مفید واقع شده باشد.

اگر سوالی در این زمینه و یا نگارش پایان نامه و مقاله‌ی خود دارید می‌توانید با کارشناسان گروه تحقیقاتی ایران سرچ در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره‌ای ما استفاده نمایید.

با تشکر از همراهی شما.