در پژوهش چگونه منبع پیدا کنیم؟

در پژوهش چگونه منبع پیدا کنیم؟

پیدا کردن منبع برای پژوهش

هنگامی که شما کاری پژوهشی انجام می‌دهید، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شما پیدا کردن منبع برای پژوهشتان است. آن هم منابعی معتبر، خوب و قابل استناد.

دانستن این موضوع که کجا به دنبال این منابع بگردید می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

ما در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم و برای هر نوع منبع مورد استفاده در کار پژوهشی شما، منابعی را معرفی می‌کنیم که بتوانید در آن‌ها به جستجو بپردازید و از آن‌ها استفاده کنید.

پس با ما همراه باشید.

دارا بودن منابع خوب و معتبر به کار پژوهشی شما، چه مقاله چه پایان نامه، اعتبار می‌دهد.

به همین دلیل پیدا کردن منابع برای پژوهش شما اهمیت بسیار زیادی دارد.

منابع پژوهشی مورد استفاده‌ی شما انواع مختلفی دارند.

مانند کتاب، مقاله، ژورنال‌ها و غیره.

گاهی اوقات پیدا کردن این منابع می‌تواند سخت و طاقت فرسا باشد. ولی اگر بدانید کجا به دنبال آن‌ها بگردید، مقداری از سختی پیدا کردن منابع کاسته می‌شود.

همچنین این نکته نیز قابل ذکر است که پیدا کردن منبع برای پژوهش هم شامل منابع انگلیسی زبان است و هم شامل منابع فارسی. همچنین گاهی اوقات نیز منابعی از زبان‌های دیگر نیز در نگارش‌های پژوهشی استفاده می‌شود.

در ادامه به معرفی این منابع و طریقه‌ی استفاده از آن‌ها خواهیم پرداخت.

پیدا کردن کتاب و منابع آن

منابع کتاب به دو دسته‌ی داخلی و خارجی و همچنین رایگان و پولی تقسیم می‌شود.

شما با پیدا کردن کتاب مورد نظر خود در این بانک‌های اطلاعاتی یا می‌توانید اگر قصد مطالعه و استفاده از آن‌ها را در پژوهش خود دارید آن‌ها را بیابید و از آن‌ها استفاده کنید و یا اطلاعات انتشاراتی کامل آن‌ها را بیابید و از آن اطلاعات برای رفرنس دهی صحیح خود استفاده نکنید.

هیچ وقت فرآیند ارجاع دهی درست را دست‌کم نگیرید و از اهمیت آن غافل نشوید.

برای کتب فارسی و منابع داخلی، منبع اصلی وبسایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

این سایت متعلق به کتابخانه‌ی ملی ایران است و کامل‌ترین آرشیو کتب فارسی را به شما ارائه می‌دهد.

شما در همان صفحه‌ی اصلی سایت کادری را با عنوان جستجو در منابع سازمان می‌بینید که می‌توانید در آن به جستجوی کتاب خود بپردازید.

منبع دیگر برای جستجوی کتب فارسی وبسایت خانه کتاب و ادبیات ایران است. خانه کتاب و ادبیات ایران موسسه‌ای غیر انتفاعی و غیر دولتی است که به منظور نشر فرهنگ و با انگیزه‌ی اعتلا و شکوفایی شئون فرهنگ، کتاب و ادبیات ایران تاسیس شده است.

شما برای پیدا کردن منبع برای پژوهش خود با مراجعه به صفحه‌ی اصلی این سایت کادری را برای جستجو در بانک جامع اطلاعات کتاب و ناشران می‌بینید که با تایپ کردن عبارات مورد نظر خود در آن به جستجو بپردازید و پس از آن سایت نتیجه‌ی مورد نظر را به شما نشان می‌دهد.

همچنین شما می‌توانید برای پیدا کردن اطلاعات کتب انگلیسی و یا زبان‌های دیگر به سایت‌های اشاره شده در ادامه مراجعه کنید و از آن اطلاعات برای ارجاع دهی این کتب در مطلب پژوهشی خود استفاده کنید.

یکی از این منابع Google Books است.

شما با ورود به این آدرس به صفحه‌ای مانند موتور جستجوی گوگل بر می‌خورید که می‌توانید در آن به جستجوی کتاب مورد نظر خود بپردازید.

منبع بعدی وبسایت WorldCat است که بزرگ‌ترین کاتالوگ کتابخانه‌ای جهان است. شما با ورود به این سایت با کادری برای جستجو مواجه می‌شوید و با وارد کردن اطلاعات لازمه می‌توانید کتاب مورد نظر خود را بیابید.

همچنین منابعی نیز وجود دارند که شما اگر به کتابی دسترسی ندارید و یا نمی‌توانید آن را تهیه کنید، می‌توانید به رایگان کتب مورد نظر خود را از این منابع دانلود کنید.

یکی از بهترین سایت‌ها در این زمینه سایت libgen یا Library Genesis است. شما اکثر کتبی که می‌خواهید را می‌توانید از اینجا پیدا کنید. البته اگر لینک درج شده از کار افتاد، می‌توانید با جستجوی نام این سایت در موتورهای جستجو آدرس جدید آن را بیابید.

منبع بعدی نیز ZLibrary است که شما می توانید در آن کتاب مورد نظر خود را بیابید به طور رایگان دانلود کنید.

البته لازم به ذکر است این نوع سایت‌ها به دلیل محتوای خود ممکن است از کار بی‌افتند و آدرس آن‌ها عوض شود.

بنابراین اگر با این مشکل روبه‌رو شدید، فقط کافی است که نام این کتابخانه‌ها را در گوگل جستجو کنید.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از سایت sci-hub نیز به جستجوی کتب مورد نظر خود بپردازید.

 

پیدا کردن مقاله و منابع آن

شما برای پیدا کردن منبع برای پژوهش خود قطعا به مقالات نیز احتیاج خواهید داشت و به آن‌ها رجوع خواهید کرد، پس بهتر است که با منابعی برای جستجو و دانلود مقالات آشنا باشید.

اولین توصیه‌ی ما این است که پایگاه‌ها و منابع مرتبط با رشته‌ی خود و تخصصی آن رشته را پبدا کنید. این گونه شما می‌توانید با استفاده از آن منبع تخصصی مقالات آن رشته را جمع شده در یک جا ببینید.

منبع اصلی که قصد معرفی آن را داریم و به جرات می‌توان گفت که این وبسایت بهترین موتور جستجوی رایگان مقالات علمی و پژوهشی است، چیزی نیست جز گوگل اسکالر Google Scholar.

می‌توان گفت این سرویس آسان‌ترین روش جستجو برای پیدا کردن مقالات و تحقیقات عملی است.

همچنین منابع غیر رایگان و بزرگ دیگری نیز هستند که استفاده از آن‌ها و دسترسی به منابع آن‌ها نیازمند پرداخت مالی است. البته سایت‌هایی هستند که با هزینه خیلی کم‌تری دسترسی به این منابع را امکان پذیر می‌کنند.

دو منبع بسیار مشهور در این زمینه Scopus و Web of Science هستند. که شما می‌توانید با جستجوی عناوین مورد نظر خود به ژورنال‌ها و مقالات علمی دسترسی پیدا کنید.

لازم به ذکر است که هر مقاله یک کد DOI دارد که برای هر مقاله منحصر به فرد است و به عنوان یک کد شناسایی برای آن مقاله کاربرد دارد.

 

شما می‌توانید سایت‌هایی را در سطح اینترنت پیدا کنید، چه داخلی و چه خارجی، که در آن شما با استفاده از این کد می‌توانید به رایگان به دانلود مقاله‌ی مورد نظر خود بپردازید.

یکی از مشهورترین این سایت‌ها sci-hub است که قبلا نیز در این مطلب به آن اشاره شده بود.

همچنین سایت‌هایی نیز هستند که با دریافت کد DOI یک مقاله به شما بر اساس استاندارد مورد نظرتان به شما رفرنس یا مرجع کامل یک مقاله را می‌دهد. یک از این سایت‌های فعال در این زمینه سایت DOI Citation Formatter است.

پیدا کردن منبع برای پژوهش کار کوچک و آسانی نیست و از اهمیت بسیاری بر خوردار است.

فراموش نکنید که خود را به یک پایگاه خاص محدود نکنید و از پایگاه‌های اصلی شروع کنید و کم‌کم در طی مسیر منابع فرعی اما غنی خود را به شما نشان خواهند داد و بر سر راه شما قرار خواهند گرفت.

سخن پایانی

امیدواریم که این مطلب در مورد پیدا کردن منبع برای پژوهش برای شما مفید واقع شده باشد و از آن نهایت استفاده را برده باشید.

همچنین امیدواریم که از این منابع بتوانید در کار پژوهشی خود استفاده کنید و از آن‌ها بهره ببرید.

همچنین اگر سوالی در این زمینه داشتید و یا مشاوره‌ای در امر نگارش پژوهش خود نیاز داشتید، می‌توانید با گروه تحقیقاتی ایران سرچ تماس بگیرید و از خدمات ما استفاده کنید.